לא כל דבר אפשר לגרור כבדרך אגב. יש ציוד לא כבד, למשל משלוחים קטנים במשקלים יחסית נמוכים, שניתן לגרור עם עגלה המחוברת אפילו לרכב פרטי או לטנדר מסחרי. יש כמובן גרר של מכוניות רגילות. אבל יש גם גררים המיועדים לשאת משקלים גדולים יותר. גם כאן, נשיאת וגרירת הכלים, מתחלקת לשניים. גרר מיוחד לציוד כבד מאוד ומנגד, גרר לציוד כבד קטן.
את הציוד הכבד מאוד, בדרך כלל כלים הנדסיים כבדים מאוד, כמו דחפורים, מכבשי כביש, טרקטורים עצומים ועוד ציוד המיועד לביצוע עבודות בניה, חפירה, תשתיות, הנפה וכד', הנקראים בכינוי צמ"ה – ציוד מכני הנדסי – מובילים או גוררים באמצעות במשאיות ענק או סמיטריילים המסוגלים לשאת על עצמם ציוד כב מאוד. לרוב ציוד זה יצטרך להיות משונע ממקום למקום או להיות מחולץ על גבי כלים אלו בשל העובדה כי גודלו ומשקלו מפריעים לתנועה ואף מסכנים אותה.
אבל כאמור, העמסה, גרירה, שינוע והעמסת ציוד על גרר לציוד כבד קטן קורת גם היא. לרוב יהיה מדובר ם כן על ציוד מכני אבל כזה שהוא קטן וקל הרבה יותר (אם כי עדיין במשקלים גדולים מאוד). מאוד מפתה לשאת ציוד שכזה באמצעות גר רגיל או על ידי חברה המתמחה בגרירת כלי רכב קטנים. הרי המשקל אומנם גדול וכבד אבל לא מדובר פה בגרירת מנוף. זהו רק מנוף קטן או במת הרמה. אלא שמעשה שכזה יכול להיות הרה אסון. הן לכלים המועמסים ונגררים, הן לכלים המשנעים ולא פחות חשוב, לסביבה ולאנשים שינועו סביב הגרר בעת נסיעתו.
להעמיס רק על גרר לציוד כבד קטן
בין אם מדובר על כלי העבודה הכבדים מאוד, ובין עם מדובר על כלים מעט יותר קלים, עדיין נדרשת מעת לעת הברתם ממקום למקום או חילוצים מהשטח או בדרך אל או בדרך מ- אתרי העבודה בה הם נמצאים. כאשר אנו מדברים על כלים המשונעים ונגררים באמצעות גרר לציוד כבד קטן, אנחנו מדברים לרוב על מחפרונים, בובקאטים, במות הרמה, כלים טלסקופים קטנים, מנופים קטנים יחסית, טרקטורים קטנים, מלגזות ועוד. עבור השינוע שלהם יש כאמור צורך לסיוע של גרר לציוד כבד קטן, שהוא ייעודי למשימות אלו והוא מונהג על ידי צוות מקצועי, המכיר את המורכבות בגרירת ציוד שכזה ויודע לתפעל אותו.
בעיות תנועה
אנחנו יכולים להניח או להבין את המורכבות הרבה ואת הקושי של ציוד גדול וכבד מאוד לנוע בעצמו ברחובות הערים או בכבישים הבינעירוניים, גם אם יש לו גלגלים. הכבדות, האיטיות והנזק שהוא יכול להסב, גם אם בטעות, במהלך מסעו לעצמים בסביבה, מחייבים את העמסתו על משאית או סמיטריילר ייעודי. אבל מדוע שמלגזה, בובקט או מכבש כביש קטנטן לדוגמא, לא ייסעו בכוחות עצמם? מדוע יש להעמיס אותם על גרר לציוד כבד קטן?
יש לכך כמה סיבות אולם הבסיס של כולם מצוי בעובדה שאומנם מדובר בציוד כבד קטן יחסית אבל הוא עדיין כבד, עדיין מסורבל ועדיין כל הקשיים המאפיינים את ציוד הצמ"ה הכבד מאוד, נמצאים גם בו, גם אם במידה פחותה במעט. כלים אלו, עדיין כבדים ומשכך, עדיין איטיים מאוד. המהירות שלם ינה ברת השוואה לכלי רכב פרטי למשל. המשמעות המיידית היא שבמהלך נסיעתם הם מפריעים לתנועה, שגם כך אינה זורמת באופן רגיל בכל יום ממוצע. מעבר לכך, הם אינם בנויים כמו רכב רגיל. לעיתים יש להם חלקים בולטים, מחסור בזוויות ראיה מסודרות ונקיות עבור הנהג וכד'. קחו לדוגמא את המלגזה עם השיניים הבולטות, שגם אם הן מונחות בתחתית יכולות לפגוע בלי משים או את הבבוקט שצריך לנוע עם הכף הגדולה לפניו. בשל סיבה זו, היכולת לנהוג בהם בזהירות – קשה מאוד. כאשר נוהגים בהם באתר בניה או מפעל – השטח יחסית נקי. אבל כאשר הם יצטרכו לנוע בכביש בין עירוני צר ובוודאי בין אזור לאזור על פני טווחים רחוקים – זו יכולה להיות בעיה.
יתרה מכך, כלים שכאלו, בניגוד לכלי רכב, נמדדים בשעות מנוע. משמע, השעות שבהן הן פעלו ועל פי שעות אלו מחושב אורך החיים שלהם, תיקונים וכד'. הרצון הוא להפחית כמה שניתן בשעות המנוע. כאשר הם בעבודה עצמה – אין ברירה והם ממלאים כך את תפקידם. אבל אף בעל עסק לא ירצה לבזבז שעות מנוע יקרות על נסיעה בכבישים בין חיפה לתל אביב למשל. זה לא יהיה לו כלכלי בשום היבט וגם ייקח המון זמן, דבר שגם מתבטא בפן הכלכלי. לכן כל בעל עסק, בעל מפעל או קבלן, יעדיף שירות של גרר לציוד כבד קטן.
לחפש אחרי המקצועיות
כאשר מדובר על כלים כבדים במיוחד הם חייבים להיות מועמסים על גרר לציוד כבד גדול, בדרך כלל משאית או סמיטריילר. כאן לא יהיו ספקות שכן בשל הגודל העצום, לא ניתן יהיה להשתמש בגרר רגיל. אבל כאשר מדובר על ציוד כבד קטן יחסית, לאנשים מתחילים לצוץ ספקות באשר לשימוש עם גרר לציוד כבד קטן. החשיבה היא אולי לעגל פינות, אולי לחסוך כמה שקלים. בפועל, בטווח הקצר וגם הארוך – זה לא מוכיח את עצמו. גם הציוד הכבד עצמו עלול להיפגע בתהליך, גם עבור הגרר או כלי ההובלה יידרש מאמץ יתר על המיה, שיפגע בכלי עצמו והדבר יביא גם לסיכון של אזרחים, תשתיות ועצמים נוספים בסביבה. וכשזה יקרה- הנזק עבורכם יהיה גדול פי כמה.
לכן מומלץ לבצע שינוע או גרירה של ציוד כזה רק באמצעות גרר לציוד כבד קטן ורק באמצעות חברה מקצועית ומיומנת שיודעת לתפעל גרר כזה. חשוב לא פחות או העובדה שהחברה תהיה לא רק מקצועית אלא גם שירותית. שתדע לתת מענה מהיר, 24 שעות ביממה, גם למקומות קשים ולא נגישים בכל מרחק גאוגרפי. גרירת כלי תקול או הבאת כלי שזקוקים לו לצורך ביצוע עבודה, מעכבת לא מעט פעמים את כלל הפעילות בשטח. לכן למימד הזמן והמהירות חשיבות רבה.